گروه پارس

جدال سنگین شورولت تراورس و کیا سورنتو

۲۵ بهمن ۱۳۹۶

احتمالاً در سال‌های اخیر شما هم به این نتیجه رسیده‌اید که خودرویی بد دیگر تولید نمی‌شود و البته با برخی استثناها این سخن درست است. هرچند این امر باعث نشده کارشناسان و متخصصان کاربلد دنیای خودرو اقدام به تست خودروهای جدید نکنند.

شورولت تراورس و کیا سورنتو
حدود یک سال از انتخاب کیا سورنتو به عنوان بهترین کراس اوور میدسایز نشریه اتوگاید می‌گذرد. به عنوان یک عمل معمول در صنعت خودرو خودروهای جدیدتر معمولاً انتخاب‌های بهتری هستند.

شورولت تراورس و کیا سورنتو
چندی پیش شاهد جدال جی ام سی آکادیا با سورنتو بودیم. آکادیا به لطف قوای محرکه قلدر بهتر از نسل قبلی خود بوده اما فضای بار کمتر و قیمت بالای آن از نقاط ضعف این آمریکایی محسوب می‌شوند.

شورولت تراورس و کیا سورنتو
از طرف دیگر کیا سورنتویی قرار دارد که علیرغم فضای بار کمتر برنده آن جدال معرفی شد.

شورولت تراورس و کیا سورنتو
جنرال موتورز امسال با عرضه نسل جدید شورولت تراورس حرکت هوشمندانه‌ای انجام داده و این بار هم محصول جدید آمریکایی‌ها را با کراس اوور کره‌ای سرشاخ نموده‌ایم تا برنده را مشخص کنیم. با ما همراه باشید.

 شورولت تراورس
شورولت تراورس حاضر در تست که دارای رنگ بدنه مشکی زیبا بوده انتخاب مناسبی نسبت به اکوئینکس کامپکت و تاهوی عظیم‌الجثه محسوب می‌شود و درست در میانه گروه قرار می‌گیرد. تراورس واقعاً خودروی بزرگی است و برای درک این بزرگی باید به رینگ‌های ۲۰ اینچی نسخه حاضر در تست اشاره کنیم که البته برای چنین خودرویی بزرگ احساس نمی‌شوند.

 شورولت تراورس
طراحان شورولت خودرویی شیک با ابعادی فوق‌العاده ساخته‌اند.

کیا سورنتو
از طرف دیگر کیا سورنتو نیز از همان خصوصیات برجسته حریف بهره می‌برد. به لطف حضور پررنگ پیتر شرایر در اتاق فرمان طراحی کیا، هر خودروی اخیر کیا واقعاً زیبا بوده است.

کیا سورنتو
کابین تراورس به رنگ مشکی بوده و طراحی کلی آن احساس ارگونومیک خوبی را ایجاد می‌کند به گونه‌ای که کنترل‌های اصلی را می‌توان با دکمه‌ها و اهرم‌ها انجام داد و اطلاعات نمایش داده شده در پشت آمپرها یا صفحات نمایش LCD از ظاهر خوبی برخوردار هستند. البته یکی از نقاط ضعف کابین تراورس استفاده از پلاستیک‌های ارزان‌قیمت در اکثر بخش‌ها است.

کیا سورنتو

شورولت تراورس
از طرف دیگر با کابینی در کیا روبرو می‌شویم که بسیار روشن بوده و زمانی که آفتاب‌گیر سقف پانورامیک سورنتو کنار زده شود این موضوع بیشتر به چشم خواهد آمد. صندلی ها نیز به گونه‌ای هستند که با اندک بازیگوشی کودکان کثیف شده و پدر خانواده را حسابی به زحمت خواهند انداخت! این موضوع جای شرمساری دارد زیرا کابین‌های دو رنگ ظاهر خیال‌انگیزی دارند. کیا از نظر ارگونومی شانه‌به‌شانه شورولت جلو می‌آید و جایگذاری دکمه‌ها، صفحات نمایش و اهرم‌های سیستم تهویه مطبوع و سیستم صوتی به خوبی صورت گرفته است.

کیا سورنتو
چیزی که در تصاویر دیده نمی‌شود کیفیت بالای کابین سورنتو است. تقریباً هر بخشی را که در دسترس راننده و سرنشینان است از متریال باکیفیت پوشیده شده و چرم بکار رفته در کابین این خودرو احساس و بوی واقعی دارد. اگر با چشمان بسته وارد کابین این خودرو شوید و یا لوگوی کیا را نادیده بگیرید اکثر افراد قطعاً احساس نشستن در کابین خودرویی لوکس‌تر را خواهند داشت.

کیا سورنتو
هر دو خودرو دارای سیستم‌های اطلاعات سرگرمی با صفحات نمایش بزرگ، کاربری آسان و ارتباطات اندروید اتو و اپل کارپلی هستند. البته شورولت تراورس با ارائه وای فای هات اسپات ۴G LTE گوی سبقت را از حریف می‌رباید.

اکثر خریداران کراس اوورهای میدسایز خواهان خودرویی هستند که حداکثر فضای کابین و بار را داشته باشد و اینجاست که شورولت واقعاً می‌درخشد.


با فاصله بین محوری‌ای که حدود ۳۰۰ میلی‌متر بیشتر از سورنتو است، صندلی‌های ردیف سوم تراورس برای استفاده افراد بالغ نیز کاملاً مناسب است. ردیف سوم کیا برای کودکان مناسب‌تر است. باید گفت هر دو خودرو دارای کنترل‌های سیستم تهویه و پورت‌های USB برای سرنشینان هر سه ردیف هستند.

کیا سورنتو
تراورس ۴۲۹ میلی‌متر طویل‌تر از رقیب کره‌ای بوده که همین امر باعث می‌شود فضای بار پشت صندلی‌های ردیف سوم آن دو برابر سورنتو باشد. زمان که صندلی ها تا شده باشند فضای بار تراورس حدود ۲۲۰ لیتر بیشتر است.


پیشرانه ۶ سیلندر ۳٫۳ لیتری بکار رفته در کیا سورنتو (در هیوندای سانتافه نیز دیده می‌شود) بسیار خوب است. با قدرت ۲۹۰ اسب بخاری شاهد کاربری نرم این پیشرانه به همراه قدرت کافی هستیم و البته نباید از کارایی سیستم چهار چرخ محرک نیز غافل شد.


پیشرانه ۶ سیلندر ۳٫۶ لیتری شورولت خروجی ۳۱۰ اسبی دارد. موضوع مهم‌تر اینکه تراورس به ندرت به دورهای بالاتر پیشرانه احتیاج پیدا می‌کند و همین باعث می‌شود خودرویی بسیار سریع باشد.


تراورس از پیشرانه ۹ سرعته اتوماتیک جدیدی استفاده که می‌کند که بسیار نرم است. پیشرانه کیا نیز به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک وصل شده که آن‌هم مثل تراورس نرم عمل می‌کند اما گاهی اوقات در یافتن دنده صحیح گیج می‌شود. به یاد داشته باشید که این اتفاق به ندرت رخ می‌دهد و بیشتر به برنامه‌ریزی کامپیوتری مربوط است تا نگرانی کیفیتی.


گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک به همراه سیستم استارت/استاپ باعث می‌شود تراورس بزرگ‌تر نسبت به سورنتو کم‌مصرف‌تر باشد. مصرف شهری/بزرگراهی/ترکیبی این آمریکایی حجیم به ترتیب ۱۳٫۷/۹٫۴/۱۱٫۸ لیتر در هر صد کیلومتر بوده درحالی‌که این اعداد برای سورنتو برابر با ۱۴/۱۰٫۱/۱۲٫۲ لیتر در هر صد کیلومتر می‌باشند.


سیستم تعلیق نرم‌تر و فاصله بین محوری بیشتر تراورس باعث ایجاد سواری شناور می‌شوند. در عوض سورنتو دارای سیستم تعلیق سفت‌تر و پایدارتری است که معمولاً در محصولات آلمانی دیده می‌شود.


سیستم تعلیق سفت‌تر و فاصله بین محوری کوتاه‌تر سورنتو به معنی عملکرد بهتر در جاده بوده و این خودرو در سرعت‌های بالا و تعویض لاین های ناگهانی پایدارتر از شورولت می‌باشد؛ اما جدای از این پایداری، کیا احساس بهتری از آرامش و آسایش را به واسطه متریال باکیفیت‌تر و خوش‌ساخت‌تر به وجود می‌آورد.

کیا سورنتو
از نظر صندلی‌های ردیف اول و دوم، راحتی، رضایت و عملکرد کلی به نظر می‌رسد کیا نشان یک برند لوکس اروپایی را بر پیشانی دارد. سورنتو خودرویی است که احساس بازی کردن در لیگی بالاتر نسبت به شورولت را ایجاد کرده و البته حتی گران‌تر بودن ۱۰ هزار دلاری آن نسبت به شورولت می‌تواند معقول باشد.

کیا سورنتو


با این حال کیا ۱۰ هزار دلار گران‌تر از تراورس نیست. در حقیقت سورنتو خودروی ارزان‌تری است. نسخه کانادایی حاضر در تست بهای ۴۹۲۳۵ دلاری داشته درحالی‌که تراورس برچسب قیمتی ۵۴۷۹۰ دلاری را نشان می‌دهد. نسخه‌های مشابه هر دو خودرو در آمریکا به ترتیب بهای ۴۸۷۴۰ و ۴۵۳۴۰ دلاری دارند.


اما مهندسان کیا کاری کرده‌اند که سورنتو خودروی ارزشمندتری به چشم و نگهداری طولانی‌مدت آن نیز عملی لذت‌بخش‌تر جلوه کند. جزئیاتی همچون عملکرد خودکار بالا و پایین بردن شیشه‌ها برای تمامی شیشه‌ها در سورنتو دیده می‌شود درحالی‌که شورولت تنها برای شیشه راننده این کاربرد را در نظر گرفته است.

شورولت تراورس و کیا سورنتو
برای خریدارانی که به‌طور معمول اقدام به جابجایی ۶ نفر بزرگ‌سال می‌کنند و یا اینکه اسباب و وسایل زیادی را حمل می‌کنند شورولت تراورس بهترین انتخاب محسوب می‌شود.

شورولت تراورس و کیا سورنتو
اما پس از مقایسه و بررسی یک هفته‌ای، این کیا سورنتو است که بهتر نشان می‌دهد. این تست اشرافیت و آسایش واقعی کیا را نشان می‌دهد. همچنین زمانی که چند نفر بازیکن هاکی یا اسباب و وسایل بزرگ را حمل نکنید ابعاد کوچک‌تر سورنتو در شهر خود را بهتر نشان خواهد داد. بازهم ارزش‌های بالای سورنتو نشان داد که این خودرو بهترین نمونه در کلاس کراس اوورهای میدسایز می‌باشد.

شورولت تراورس و کیا سورنتو
قطعاً هیچ‌یک از این دو خودرو بد نیستند اما ما هنوز هم کیا سورنتو را ترجیح می‌دهیم.

  • شورولت تراورس

نقاط قوت: وای فای هات اسپات ۴G LTE، فضای بار عالی، طراحی شیک، صندلی ردیف سوم بهتر

نقاط ضعف: کابین ارزان‌قیمت و پلاستیکی

نقاط قوت: کابین لوکس، دینامیک رانندگی بهتر، آرامش بیشتر

نقاط ضعف: فضای بار کمتر، صندلی ردیف سوم تنگ‌تر

شورولت تراورس و کیا سورنتو

منبع: autoguide