گروه پارس

دوئل پژو ۳۰۰۸ و اشکودا کاروک

۲۴ بهمن ۱۳۹۶






دوئل امروز از دور نهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پارس گروه خودرو به گروه کراس‌اوورهای کامپکت اختصاص دارد یعنی گروهی که در دوئل قبلی آن سیتروئن C5 ایرکراس و ام‌جی GS در برابر یکدیگر قرار گرفتند. در این رقابت مجموعاً تعداد ۱۴۱۹ رأی به ثبت رسیده است که سیتروئن توانست با دریافت ۹۴۳ عدد از آن‌ها و کسب ۶۶ درصد از کل آرا پیروز گردد درحالی‌که ام‌جی موفق به کسب ۴۷۶ رأی شده است. حال امروز در دوئل دیگری از گروه کراس‌اوورهای کامپکت، پژو ۳۰۰۸ و اشکودا کاروک پای به میدان رقابت گذاشته‌اند.

فولکس‌واگن تیگوآن

سوبارو فورستر

هیوندای توسان

مزدا CX-5

فولکس‌واگن تیگوآن

مزدا CX-5

ام‌جی GS

سیتروئن C5 ایرکراس

نیسان قشقایی

اوپل گرندلند

سیتروئن C5 ایرکراس

نیسان قشقایی

کیا اسپرتیج

هوندا CR-V

فورد اسکیپ

رنو کاجار

هوندا CR-V

رنو کاجار

اشکودا کاروک

پژو ۳۰۰۸

سئات آتکا

میتسوبیشی اکلیپس کراس

؟

میتسوبیشی اکلیپس کراس

جیپ کامپس

تویوتا رافور

فولکس‌واگن گلف آلترک

سانگ‌یانگ کوراندو

جیپ کامپس

؟

جی‌ام‌سی تراین

جیپ چروکی

نیسان ایکس‌تریل

شورلت اکوئناکس

؟

نیسان ایکس‌تریل

اشکودا کاروک

اشکودا از سال ۲۰۰۹ با مدل یتی در بخش کراس‌اوورها حضور داشت. سپس این شرکت با معرفی مدل میان سایز کودیاک در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۶، حضور جدی‌تری در بخش کراس‌اوورها پیدا کرد؛ اما این پایان کار نبود چراکه اشکودا حدود یک سال بعد در می سال ۲۰۱۷ کراس‌اوور کاملاً جدید دیگری بنام کاروک را نیز به سبد محصولات خود اضافه کرد. این خودرو که کراس‌اووری کامپکت است، کوچک‌تر از کودیاک بوده و در اصل جایگزین مدل یتی محسوب می‌شود اما در ابعاد به‌طور قابل‌توجهی بزرگ‌تر از آن است. کاروک روی پلت‌فرم MQB گروه فولکس‌واگن ساخته شده که با طیف گسترده‌ای از محصولات این گروه خودروسازی همچون آئودی Q2، سئات آتکا، فولکس‌واگن آرتئون و فولکس‌واگن تیگوآن مشترک است. این کراس‌اوور کامپکت با چهار پیشرانهٔ مختلف عرضه می‌گردد که شامل نمونه‌های ۱ لیتری بنزینی، ۱٫۵ لیتری بنزینی، ۱٫۶ لیتری دیزلی و ۲ لیتری دیزلی می‌شود. ما برای این دوئل قوی‌ترین موتور بنزینی کاروک را انتخاب کرده‌ایم که از نوع ۱٫۵ لیتری چهار سیلندر توربو با ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور است. برای انتقال نیروی این موتور نیز دو گیربکس شش سرعتهٔ دستی و هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه در نظر گرفته شده است. از بین چهار موتور قابل انتخاب برای کاروک، سه موتور شامل دو پیشرانهٔ بنزینی و موتور دیزلی کوچک‌تر صرفاً به‌صورت دیفرانسیل جلو ارائه می‌شوند و سامانهٔ چهارچرخ محرک فقط برای موتور ۲ لیتری دیزل قابل سفارش است. اشکودا کاروک از ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۷ به بازار اروپا عرضه شده و به همین دلیل در اینجا آمار فروش آن در سه‌ماههٔ پایانی سال گذشته را مدنظر قرار داده‌ایم که حدود ۵ هزار دستگاه است.

پژو ۳۰۰۸

پژو برای اولین بار در آوریل سال ۲۰۰۹ نسل نخست مدل جدید ۳۰۰۸ را معرفی کرد. نسل اول این خودرو چیزی بین یک کراس‌اوور و یک ام‌پی‌وی محسوب می‌شد و از لحاظ ابعاد هم بین کراس‌اوور کامپکت ۴۰۰۸ و ام‌پی‌وی بزرگ ۵۰۰۸ قرار می‌گرفت. سپس در می سال ۲۰۱۶ پژو برای اولین بار نسل دوم ۳۰۰۸ را رونمایی کرده و سپس آن‌را در نمایشگاه پاریس همان سال به نمایش عمومی درآورد. نسل دوم ۳۰۰۸ اما به یک کراس‌اوور تمام‌عیار تبدیل شده و همچنین در اصل جایگزین مدل قدیمی ۴۰۰۸ شده است. این کراس‌اوور کامپکت فرانسوی روی پلت‌فرم EMP2 گروه پژو-سیتروئن ساخته شده که با سیتروئن C5 ایرکراس و اوپل گرندلند مشترک است. نسل دوم ۳۰۰۸ به‌سرعت به یکی از موفق‌ترین محصولات پژو تبدیل شد به‌نحوی‌که توانست عنوان خودروی سال ۲۰۱۷ اروپا را کسب کند و سال گذشته نیز پس از هاچ‌بک ۲۰۸، دومین محصول پرفروش پژو در اروپا لقب گرفت. ۳۰۰۸ نیز مانند اشکودا کاروک با چهار پیشرانهٔ مختلف شامل دو نمونهٔ بنزینی و دو نمونهٔ دیزلی به بازار عرضه می‌گردد که جهت هماهنگی با کاروک قوی‌ترین موتور بنزینی آن‌را برای این رقابت انتخاب کرده‌ایم. این یک واحد ۱٫۶ لیتری چهار سیلندر توربو با ۱۶۵ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور است که این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. قوی‌ترین موتور این کراس‌اوور فرانسوی اما موتور ۲ لیتری توربودیزل است که ۱۸۰ اسب بخار قدرت دارد ولی برخلاف کاروک، برای هیچ‌کدام از مدل‌ها و موتورهای ۳۰۰۸ امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک وجود ندارد. پژو ۳۰۰۸ در سه‌ماههٔ پایانی سال گذشته در بازار اروپا بیش از ۴۵ هزار دستگاه فروش داشته است.

 مشخصات فنی

اشکودا کاروک

پژو ۳۰۰۸

پیشرانه ۱٫۵ لیتری ۴ سیلندر ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندر
تنفس توربوشارژ توربوشارژ
قدرت ۱۵۰ اسب بخار ۱۶۵ اسب بخار
گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر ۲۴۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد ۸٫۶ ثانیه ۹٫۰ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۰۳ کیلومتر/ساعت ۲۰۶ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۵٫۵ لیتر (ترکیبی) ۵٫۸ لیتر (ترکیبی)
ظرفیت باک ۵۰ لیتر ۵۳ لیتر
تولید آلایندگی ۱۲۵ گرم/کیلومتر ۱۳۰ گرم/کیلومتر
وزن ۱۳۱۸ کیلوگرم ۱۳۰۰ کیلوگرم
طول ۴٫۳۸ متر ۴٫۴۴ متر
فاصلهٔ محوری ۲٫۶۳ متر ۲٫۶۷ متر
حجم صندوق بار ۵۲۰ لیتر ۵۲۰ لیتر
قیمت پایه ۲۰,۸۷۵ پوند ۲۲,۷۶۵ پوند

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.