گروه پارس

میز خبر: اما و اگرهای پررنگ نمایشگاه خودروی تهران

۹ آذر ۱۳۹۶
  • نمایشگاه خودروی تهران، دوراهی بین‌المللی بودن یا نبودن!

دنیای اقتصاد در مطلبی قابل‌تأمل آورده که نمایشگاه خودروی تهران پس از گذشت ۱۱ سال برای دومین بار در شهر آفتاب آغاز به کار کرده اما به اعتقاد برخی کارشناسان، به دلیل ماهیت صنعت و بازار خودروی ایران، نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار شده در کشورمان فاصله زیادی با استانداردهای جهانی دارد.


در نمایشگاه‌های بین‌المللی روز دنیا آخرین دستاوردها و تکنولوژی‌های مربوط به صنعت خودرو در معرض دید بازدید کنندگان قرار می‌گیرد درحالی‌که در ایران به دلیل عدم حضور خودروسازان جهانی و البته انحصاری که وجود دارد، نمایشگاه خودروی تهران نه تنها قادر به نمایش دستاوردهای جهانی نیست بلکه به مکانی برای خریدوفروش خودرو تبدیل شده است.

همچنین به نظر می‌رسد بیشتر بازدیدکنندگان متقاضی خرید خودرو بوده و می‌خواهند از میان خودروهای موجود انتخاب مناسبی داشته باشند. اگرچه برخی شرکت‌ها و واردکننده‌ها محصولات آینده را نمایش داده بودند اما این خودروها نیز به نوعی برای بازاریابی حضور دارند. دنیای اقتصاد در ادامه برگزاری این نمایشگاه را با تمام کاستی‌ها اتفاق خوبی دانسته و البته از حضور پر رنگ چینی‌ها خبر داده است.


یکی از کارشناسان صنعت خودرو معتقد است عدم توسعه محصول در خودروسازان داخلی منجر شده تنها شاهد حضور خودروهای قدیمی در نمایشگاه باشیم و حرفی برای گفتن وجود نداشته باشد. او همچنین تأکید داشته به دلیل توقف سایت ثبت سفارش، واردکنندگان و مشتریان در بلاتکلیفی بوده و محصولات ارائه‌شده نیز قیمت و زمان مشخصی برای تحویل ندارند. البته برخی از کارشناسان هم برگزاری نمایشگاه خودروی تهران را موجب تحرک بازار دانسته‌اند.

  • قرارداد رنو به کجا می‌رسد؟

در خبری دیگر ایسنا به نقل از رئیس هیئت عامل گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت: هیچ خللی در قرارداد رنو پیش نیامده و همکاری با این خودروساز فرانسوی طبق برنامه پیش می‌رود.

Renault Twingo 2012
منصور معظمی در حاشیه برگزاری نمایشگاه خودروی تهران در پاسخ به این سؤال که آیا در قراردادهای جدید با طرف‌های خارجی تضمین‌های لازم برای عدم ترک بازار کشورمان اخذ شده یا نه گفت: بله در این زمینه تضمین‌های لازم اخذ شده‌اند.

او همچنین با استراتژیک دانستن صنعت خودروی کشور گفته است: هم‌اکنون حدود ۱۹ میلیون خودرو در کشور تردد کرده و هر خانوار ایرانی به‌طور متوسط یک خودرو دارد. او می‌گوید به دلیل عدم کافی بودن وسایل حمل‌ونقل عمومی مردم ناچار به استفاده از خودروی شخصی بوده بنابراین باید این سیستم عمومی را توسعه دهیم.

رئیس ایدرو در ادامه گفته وزارت صنعت بر کیفیت خودروهای داخلی بسیار حساس بوده و سخت‌گیری بیشتری نسبت به گذشته دارد. در همین باره وزیر صنعت از خودروسازان خواسته کیفیت محصولاتشان را افزایش دهند. معظمی با بیان اینکه ما درهای کشور را برای ورود خودروهای خارجی باز نکرده‌ایم گفت: هر خودروسازی که بخواهد وارد بازار ایران شود باید سرمایه‌گذاری کند بنابراین حضور شرکت‌هایی که صرفاً به دنبال واردات باشند محدود خواهد شد.

  • همکاری ایران‌خودرو و سایپا برای ساخت پلتفرم مشترک؟

سایپانیوز به نقل از مدیرعامل جدید این شرکت آورد که جهرودی در پاسخ به سؤال درباره احتمال ادغام ایران‌خودرو و سایپا و اخباری که در این زمینه در رسانه‌ها مطرح شده، ضمن رد این ادعا از احتمال ساخت پلتفرم مشترک بین دو غول خودروسازی داخلی خبر داده است. محسن جهرودی اظهار داشت هر شرکت ماهیتی حقیقی و حقوقی داشته که مختص آن شرکت و سهامداران بوده ولی قرار بر این است که کارها و پلتفرم‌های مشترک با ایران‌خودرو داشته باشیم تا بتوانیم هزینه‌های تولید را کاهش دهیم.

volvo cma platform
به نظر می‌رسد باید منتظر همکاری‌های آتی این دو شرکت بزرگ خودروسازی در کشور باشیم که بی‌شک می‌تواند قدم روبه‌جلوی مثبتی در صنعت خودروی داخلی باشد. اکثر خودروسازان مطرح جهان باب همکاری با یکدیگر را گشوده و روی به یکسان‌سازی پلتفرم‌ها و پیشرانه‌ها آورده‌اند. یکی از بهترین مثال‌های شراکت و همکاری در سطح جهانی، اتحاد رنو-نیسان است که با اضافه شدن میتسوبیشی به آن مثلث قدرتمندی را به وجود آورده‌اند.

  • تولد پارس گروه خودروی مشترک سایپا و سیتروئن

دنیای اقتصاد خبر از رونمایی اولین محصول مشترک سایپا و سیتروئن با نام C3 داد. این خودرو با آغاز سال آینده در سایت مشترک هر دو خودروساز در کاشان تولید خواهد شد. مدیرعامل شرکت سایپا سیتروئن خبر از آماده‌سازی خطوط تولید این خودرو در سایت کاشان داده و گفته که تولید C3 از اردیبهشت سال آینده آغاز می‌شود.

دومین نمایشگاه خودروی تهران
فریبرز شهباز با گفتن اینکه تولید C3 با داخلی سازی ۲۰ درصدی آغاز می‌شود افزود: در صورت فراهم بودن شرایط تولید C3 به ۳۵ هزار دستگاه در سال خواهد رسید و در حال مذاکره با قطعه سازان برای افزایش داخلی سازی هستیم. شهباز گفته برنامه‌های شرکت برای ساخت داخل ۷۰ درصدی بوده و ظرفیت تولید سالانه آن تا ۲۰۰ هزار دستگاه قابل‌افزایش است.

مدیرعامل سایپا سیتروئن می‌افزاید، برنامه ما سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیون یورویی و گسترش شبکه فروش و خدمات پس از فروش است. او می‌گوید قیمت نهایی سیتروئن C3 هنوز مشخص نیست چراکه پارامترهای مختلفی بر قیمت تأثیر دارند. البته شهباز گفته قیمت جهانی این خودرو ۱۲ تا ۲۰ هزار یورو است اما پیشرانه هیچ‌کدام از آن‌ها ۱۶۰۰ توربوشارژ نیست.