گروه پارس

فولکس واگن پاسات در نمایشگاه خودروی تهران ۹۶ رونمایی شد

۹ آذر ۱۳۹۶

همان طور که می دانید طبق توافقات انجام شده بین فولکس واگن و گروه صنعتی ماموت از این پس ماموت خودرو در ایران نماینده رسمی فولکس واگن خواهد بود در همین راستا واردات و حتی ساخت برخی از محصولات فولکس واگن در ایران قطعی شده است، یکی از همین محصولات فولکس واگن پاسات نام دارد، محصولی که در غرفه ماموت خودرو نگاه خیلی از هموطنان را به خود جذب کرده است، فولکس واگن پاسات که در کلاس سدان خانوادگی قرار دارد از سالیان بسیار دور در فیس لیفت های مختلف تولید شده است.

نسل نخست فولکس واگن پاسات در سال ۱۹۷۳ میلادی عرضه شد و فروش موفقی را هم ثبت کرد چرا که عرضه آن تا سال ۱۹۸۱ میلادی هم ادامه داشت، این در حالی است که این خودرو به علت شروع انقلاب اسلامی و در پی آن ممنوعیت ورود خودروهای خارجی فرصت زیادی را به جهت خودنمایی در ایران نداشت.

در کل فولکس واگن پاسات تا به امروز ۸ بار دچار بازنگری شده است و آخرین بازنگری هم در سال ۲۰۱۵ میلادی رخ داده است، این خودرو در کشورهای مختلف با نام های متفاوتی عرضه می شود که در زیر قابل مشاهده است:

  • داشر
  • کوانتوم
  • سانتانا
  • کورسار
  • مگاتون
  • کارات

لازم به ذکر است که این خودرو در نسخه‌ای با بدنه‌ی کشیده‌تر و همراه با آپشن‌های لوکس به نام پاسات CC در آلمان، چین و روسیه عرضه می شود.

مشخصات فنی فولکس واگن پاسات:

طبق روال گذشته فولکس واگن پاسات هم به مانند دیگر محصولات فولکس واگن با طیف گسترده ای از پیشرانه ارائه می گردد در زیر نگاهی به این طیف گسترده می اندازیم:

  • کد نخستین پیشرانه ۱٫۸T S می باشد ۱٫۸ لیتر حجم دارد و توربوشارژر است در ضمن به اینتر کولر هم تجهیز شده است، این پیشرانه گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر را داراست و قادر به تولید ۱۷۰ اسب بخار قدرت است، جعبه دنده ۶ سرعته اتومات هم دارد، در خصوص شتاب صفر تا صد این پیشرانه هم باید گفت که ۷٫۸ ثانیه است، متوسط مصرف سوخت هم در هر ۱۰۰ کیلومتر ۶ لیتر گزارش شده است، این پیشرانه قادر است ماکزیمم سرعت فولکس واگن پاسات را تا ۱۹۰ کیلومتر در ساعت برساند. (این پیشرانه در دل فولکس واگن پاسات موجود در نمایشگاه خودروی تهران ۹۶ قرار دارد.)
  • پیشرانه بعدی که قدرتمند تر از قبلی می باشد، دارای حجم ۳٫۶ لیتری است، که قادر به تولید ۲۸۰ اسب بخار قدرت است و گشتاورش هم ۳۵۰ نیوتن متر می باشد، شتاب صفر تا صدش هم ۵٫۷ ثانیه است و ماکزیمم سرعت آن به ۲۱۰ کیلومتر در ساعت می رسد، در ضمن میانگین مصرف سوخت ۹٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را هم دارد.
  • احتمال ورود پاسات با پیشرانه‌ی پلاگین هیبرید به کشورمان ناچیز است؛ چراکه همچنان یک محصول جانبی در سبد فولکس واگن محسوب می‌شود و با عرضه‌محدود و قیمتی نسبتا بالا، در بسیاری از کشورهای دنیا قابل خرید نیست. این مدل با کد GTE شناخته می‌شود و از ترکیب پیشرانه‌ی توربوشارژ ۱.۴ لیتری به قدرت ۱۵۴ اسب بخار با یک موتور الکتریکی ۱۱۵ اسب بخار (۸۵ کیلووات) نیرو می‌گیرد. مجموع قدرت قابل استفاده در این مدل به ۲۲۰ اسب بخار می‌رسد که با نهایت گشتاور ۴۰۰ نیوتن‌متر، رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در زمانی حدود ۸ ثانیه ممکن خواهد کرد. میانگین مصرف سوخت برای پاسات GTE، به شرط شارژ کامل باتری‌ها از طریق برق شهری، ۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود. با توجه به حجم باک سوخت در پاسات ۲۰۱۷ که ۵۰ لیتر است، می‌توان نتیجه گرفت که با یک بار سوخت‌گیری و شارژ کامل باتری‌ها، مسافتی تا شعاع ۱۰۰۰ کیلومتر، قابل دسترسی باشد. نهایت سرعت پاسات GTE، در حالت تمام الکتریکی (E-Mode) حدود ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت است، درحالی‌که با همراهی پیشرانه‌ی بنزینی، تا سرعت ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت در اختیار راننده‌ی آن خواهد بود.

در انتها باید گفت که این خودروی آلمانی جذابیت های بسیاری را در دل خود جای داده است و بی شک دارای طراحی و آپشنهای بسیار زیادی می باشد، فولکس واگن پاسات بی شک با ورودش به کشور به شکل جدی رقبایش را به چالشی سخت خواهد کشاند، طبق گفته مسئولین غرفه ماموت خودرو زمان عرضه فولکس واگن پاسات و قیمتش به طور دقیق مشخص نیست و بستگی به باز شدن سایت ثبت سفارش خودرو و نرخ ارز در آن زمان دارد اما طبق پیش بینی ها قیمت فولکس واگن پاسات احتمالا بین ۲۰۰ تا ۲۳۰ میلیون تومان خواهد بود.