گروه پارس

رقابت بهترین خودرو برای راننده ۲۰۱۷ قسمت دوم

۷ مهر ۱۳۹۶

دوازده خودرو، پنج کشور، یک برنده

در قسمت اول این مطلب به معرفی چهار خودروی آخر رقابت بهترین خودرو برای راننده ۲۰۱۷ پرداختیم و حال امروز در دومین قسمت از این سری مطالب به معرفی چهار خودروی دیگر این رقابت جذاب به ترتیب رتبه خواهیم پرداخت.

رتبهٔ هشتم لکسس LC500

در بخش گرند توررها، لکسس LC500 نقطهٔ مخالف آستون‌مارتین DB11 است چراکه در شاسی و تنظیم تعلیق تکالیف خود را به‌خوبی انجام می‌دهد. یکی از آزمایش‌کنندگان دربارهٔ این کوپهٔ لوکس ژاپنی می‌گوید که توزیع وزن آن به‌خوبی صورت گرفته و خودرو پیچ‌ها را به‌خوبی طی می‌کند. LC500 خودروی سبکی احساس می‌شود و بازخورد مناسبی از چرخ‌ها ارائه می‌کند درحالی‌که تجهیز آن به سیستم فرمان گیری چهارچرخ نیز موجب شده تا خودرو کوچک‌تر از آنچه هست احساس شود. علاوه بر این موارد، پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 این ماشین نیز به‌خوبی با گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک آن هماهنگ است.

اما علیرغم این مزایا، لکسس LC500 نتوانست رتبهٔ چندان بالایی در این رقابت کسب کند چراکه این خودرویی بزرگ و سنگین است و بنابراین این گرند تورر ژاپنی در رقابت دشوار امسال رتبه‌ای بهتر از هشتم کسب نکرد. البته تیم آزمایش‌کننده تحت تأثیر عملکرد LC500 قرار گرفتند زیرا پیشرانهٔ V8 آن خوش‌صدا است، گیربکس اتوماتیک آن به‌سرعت دنده‌ها را تعویض می‌کند و فرمان آن احساس تیزی دارد اما این خودرو وقتی یک گرند تورر واقعاً خوب و بدون نقص خواهد بود که وزن کم کرده و قدرتش افزایش یابد.

ترکیب موتور جلو محور عقب
پیشرانه ۵ لیتری V8
تنفس طبیعی
قدرت ۴۷۰ اسب بخار
گشتاور ۵۴۰ نیوتن متر
نسبت وزن به قدرت ۴٫۲ کیلو به اسب بخار
گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک
وزن خالص ۱۹۷۹ کیلوگرم
توزیع وزن ۵۳ به ۴۷ جلو / عقب
شتاب صفر تا ۹۶ ۴٫۷ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۳ ثانیه
شتاب جانبی ۰٫۹۳ جی
مصرف سوخت ۱۲٫۴ لیتر (ترکیبی)
قیمت پایه ۹۲,۹۹۵ دلار
قیمت تست‌شده ۱۰۴,۴۶۵ دلار

 

رتبهٔ هفتم شورولت کوروت گرند اسپرت

شورولت کوروت گرند اسپرت تهدیدی برای سایر رقبا محسوب می‌شود. این سوپراسپرت آمریکایی هنگامی‌که درست تنظیم شود واقعاً دوست‌داشتنی خواهد بود. بدین منظور باید حالت رانندگی در حالت اسپرت و فرمان در حالت Tour قرار گیرد. در این صورت پاسخ پارس گروه خودرو گاز سریع و دقیق شده و تعلیق نیز برای به حداکثر رساندن سرعت خودرو در پیچ‌ها تنظیم می‌شود. همچنین فرمان کوروت گرند اسپرت نیز سبک و دقیق است اما این‌ها بدین معنا نیست که نیازی به بهبود در این خودرو وجود ندارد زیرا به گفتهٔ آزمایش‌کنندگان، گرند اسپرت به ۱۰۰ اسب بخار قدرت بیشتری احتیاج دارد. علاوه بر این، گیربکس هفت سرعتهٔ دستی ماشین نیز عملکرد چندان مناسبی نداشته و نسبت‌های آن برای خودرویی اسپرت بسیار بلند است تا جایی که یکی از آزمایش‌کنندگان می‌گوید شکاف بزرگی بین دنده‌های سه و چهار این گیربکس وجود دارد.

بااین‌حال به نظر می‌رسد شورلت کوروت بیش از همیشه به حد کمال نزدیک شده است. یکی از دلایل چنین ادعایی، پیشرانهٔ ۶٫۲ لیتری V8 فوق‌العادهٔ آن است که کشش مناسبی دارد اما کمبود ۱۰۰ اسب بخار قدرت در آن بشدت احساس می‌شود. علاوه بر این، بزرگ‌ترین مشکل کوروت گرد اسپرت گیربکس آن است. این گیربکس عملکرد کُندی داشته و نسبت دنده‌های آن برای رانندگی اسپرت بیش‌ازحد بلند است. مجموعهٔ این عوامل موجب شد شورلت کوروت گرند اسپرت علیرغم تمامی مزیت‌هایش، نتواند رتبه‌ای بهتر از هفتم کسب کند.

ترکیب موتور جلو محور عقب
پیشرانه ۶٫۲ لیتری V8
تنفس طبیعی
قدرت ۴۶۰ اسب بخار
گشتاور ۶۳۰ نیوتن متر
نسبت وزن به قدرت ۳٫۴ کیلو به اسب بخار
گیربکس ۷ سرعته دستی
وزن خالص ۱۵۷۱ کیلوگرم
توزیع وزن ۵۰ به ۵۰ جلو / عقب
شتاب صفر تا ۹۶ ۳٫۹ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۲٫۲ ثانیه
شتاب جانبی ۱٫۱۸ جی
مصرف سوخت ۱۲٫۴ لیتر (ترکیبی)
قیمت پایه ۶۶,۴۴۵ دلار
قیمت تست‌شده ۸۵,۱۰۰ دلار

 

رتبهٔ ششم آلفارومئو جولیا کوادروفولیو

هرچند آلفارومئو جولیا کوادروفولیو تنها سدان این رقابت است اما روشن است که این خودرو یک ماشین اسپرت واقعی است بدون در نظر گرفتن اینکه چهار در دارد. شاسی این سدان اسپرت ایتالیایی کاملاً متناسب بوده و عملکرد دقیقی دارد. جولیا کوادروفولیو تا جایی نظر ما را به خود جلب کرد که حتی یکی از آزمایش‌کنندگان اظهار داشت این بهترین سدانی است که من طی ۲۵ سال فعالیت در حوزهٔ خودرو نگاری رانده‌ام و این حتی شامل مرسدس بنز W124 و ب‌ام‌و E39 هم می‌شود. پیشرانهٔ ۲٫۹ لیتری V6 توئین توربوی جولیا کوادروفولیو در دورهای پایین کم‌توان است اما هنگامی‌که دور موتور از ۲ هزار rpm بالاتر می‌رود، خودرو همانند موشکی به جلو شلیک می‌شود. تعویض دنده‌های گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک خودرو نیز به‌گونه‌ای انجام می‌شود که گویی گیربکس از نوع دوکلاچه است.

بنابراین جایگاه ششم به آلفارومئو جولیا کوادروفولیو اختصاص پیدا کرد. این خودرویی سرگرم‌کننده است که هرچند پیشرانهٔ آن در دورهای پایین توانایی کمی دارد اما با بالا رفتن دور موتور همه‌چیز عوض شده و نیروگاه شش سیلندر ماشین آن روی خود را نشان می‌دهد. علاوه بر این، جولیا کوادروفولیو فرمان دقیق و بسیار سریعی هم دارد. به‌طورکلی نظر یکی از آزمایش‌کنندگان در مورد این سوپرسدان این است که این خودرویی با فرمان پذیری سریع است که ضرایب کوتاه گیربکس را با یک پیشرانهٔ توئین توربو مخلوط کرده است.

ترکیب موتور جلو چهارچرخ
پیشرانه ۲٫۹ لیتری V6
تنفس توئین توربو
قدرت ۵۱۰ اسب بخار
گشتاور ۶۰۰ نیوتن متر
نسبت وزن به قدرت ۳٫۳ کیلو به اسب بخار
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
وزن خالص ۱۷۰۰ کیلوگرم
توزیع وزن ۵۳ به ۴۷ جلو / عقب
شتاب صفر تا ۹۶ ۳٫۹ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۲٫۱ ثانیه
شتاب جانبی ۰٫۹۸ جی
مصرف سوخت ۱۱٫۷ لیتر (ترکیبی)
قیمت پایه ۷۳,۵۹۵ دلار
قیمت تست‌شده ۸۸,۲۴۵ دلار

 

رتبهٔ پنجم مرسدس-آام‌گ GT R

پرچم‌دار خانوادهٔ مرسدس-آام‌گ GT یعنی مدل R با رنگ سبز زیبایی در رقابت امسال شرکت کرده است. این یک سوپراسپرت وحشی است که به استعداد راننده تکیه دارد یعنی GT R باید توسط یک رانندهٔ حرفه‌ای رانده شود تا بتواند از آن لذت ببرد. در زیر کاپوت این هیولا یک نیروگاه ۴ لیتری V8 توئین توربو قرار گرفته که نیروی خشونت‌آمیزی دارد تا جایی که به گفتهٔ یکی از آزمایش‌کنندگان، هر بار که پارس گروه خودرو گاز GT R فشرده می‌شود، یک کارخانهٔ اسلحه‌سازی در جلوی خودرو منفجر می‌شود! یکی دیگر از آزمایش‌کنندگان نیز اضافه کرد که AMG GT R خودرویی یاغی و سرکش است اما در جاده فوق‌العاده خوب عمل می‌کند.

البته هنگامی‌که مرسدس به محدودیت‌های خود نزدیک می‌شود، به خودرویی گستاخ مبدل می‌گردد زیرا بخش عقبی خودرو صحیح رفتار نمی‌کند به‌گونه‌ای که یکی از آزمایش‌کنندگان می‌گوید در طول آزمایش چندین بار عقب GT R به این‌طرف و آن‌طرف منحرف شد. بااین‌حال نهایتاً مرسدس-آام‌گ GT R توانست با کسب رتبهٔ پنجم، در جمع پنج خودروی برتر این رقابت نفس‌گیر قرار گیرد. GT R خودروی ترسناکی است که هرچه خشن‌تر با آن رانندگی شود بهتر می‌شود. برای اینکه از این خودرو بیشتر بهره و لذت گرفته شود باید آن‌را تا نهایت توانایی‌هایش تحت‌فشار گذاشت.

ترکیب موتور جلو محور عقب
پیشرانه ۴ لیتری V8
تنفس توئین توربو
قدرت ۵۸۵ اسب بخار
گشتاور ۷۰۰ نیوتن متر
نسبت وزن به قدرت ۲٫۹ کیلو به اسب بخار
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه
وزن خالص ۱۶۶۹ کیلوگرم
توزیع وزن ۴۸ به ۵۲ جلو / عقب
شتاب صفر تا ۹۶ ۳٫۴ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۱٫۴ ثانیه
شتاب جانبی ۱٫۱۲ جی
مصرف سوخت ۱۳ لیتر (ترکیبی)
قیمت پایه ۱۵۷,۹۹۵ دلار
قیمت تست‌شده ۱۹۸,۴۴۵ دلار

 

ادامه دارد…